افزایش قیمت‌ها در بازار آهن در پی صعودی شدن قیمت‌ها در بازار جهانی

افزایش قیمت‌ها در بازار آهن در پی صعودی شدن قیمت‌ها در بازار جهانی

1399/10/10
منتشر شده توسط : مدیر سایت

همزمان با افزایش نرخ محصولات فولادی در بازار جهانی و صعودی شدن قیمت‌ها در بورس کالا، نرخ میلگرد آجدار در بازار داخلی نیز افزایش یافت. قیمت میلگرد آجدار در بازار ایران در حال حاضر (امروز 8 دی‌ماه) بین 12 هزار و 800 تا 13 هزار و 700 تومان به ازای هر کیلو است که نسبت به روزهای گذشته، رشد قیمتی را نشان می‌دهد.

به گزارش شرکت فراطرح فولاد، افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار آهن در پی افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی و افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در بورس کالا روی داده است.

هفته گذشته قیمت میانگین موزون میلگرد در معاملات بورس کالا ۱۱ هزار و ۵۹۴ تومان به ازای هر کیلو (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) بود. این در حالی است که در معاملات 26 آذر ماه، قیمت میانگین موزون میلگرد در ۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان به ازای هر کیلو بود و شاهد افزایش محسوس قیمت‌ها در بورس کالا بوده‌ایم.

نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی نیز از ماه آبان تاکنون یک روند جهشی به خود گرفته است. آخرین قیمت میلگرد صادراتی در منطقه CIS، محدوده 630 تا 650 دلار به ازای هر تن بوده است. آخرین قیمت ورق گرم صادراتی CIS، محدوده ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار به ازای هر تن است.

در بورس کالا در روز 8 دی، ورق گرم B و C فولاد مبارکه به ترتیب در قیمت 16954 و 16442 تومان به ازای هر کیلو معامله شد که نسبت به عرضه‌های 24 آذر، رشد حدود 1000 تومانی قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

قیمت شمش فولادی و اسلب صادراتی ایران

قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت میانگین فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته منتهی به 3 دی، نسبت به هفته پیش از آن، ۱.۲ درصد رشد داشت و اسلب در محدوده ۵۳۸ تا ۵۵۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته منتهی به 3 دی، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور در محدوده ۵۲۷ تا ۵۳۰ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ها، ۵۲۸.۵ دلار به ازای هر تن، رشد قابل توجه ۶.۸ را نسبت به قیمت‌های ۲۶ آذر نشان می‌دهد.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران به بالاترین قیمت از ماه مارس ۲۰۱۸ و قیمت اسلب صادراتی به بالاترین قیمت از ماه آوریل سال ۲۰۱۸ رسیده است. قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در حال حاضر ۲۰۱.۵ دلار بالاتر از کف قیمتی آن در سال جاری و قیمت اسلب صادراتی، ۲۲۴ دلار به ازای هر تن بالاتر از کف قیمتی آن در سال جاری قرار دارد.

در هفته گذشته فولادسازان ایرانی ۵۰ هزار تن بیلت را با قیمت فوب ۵۲۷ و ۵۳۰ دلار به ازای هر تن به مشتریان خارجی فروخته‌اند که در ماه ژانویه حمل خواهد شد. همچنین فولادسازان ایرانی دو قرارداد فروش شمش فولادی به قیمت‌های ۵۳۲ و ۵۴۰ دلار به ازای هر تن برای حمل در ماه فوریه نیز داشته‌اند که در قیمت‌های متال بولتن برای هفته جاری بازتاب نداشته است.

گفتنی است در حال حاضر تحت تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود فولاد میانی در سطح دنیا، شاهد افزایش مداوم قیمت فولاد در بازارهای مختلف هستیم.

یک خبر مهم این است که چین از اول ژانویه سال ۲۰۲۱، تعرفه واردات قراضه را حذف خواهد کرد و این موضوع احتمالاً به رشد تقاضای چین برای قراضه و در نتیجه کمبود قراضه در سطح جهان و افزایش قیمت بیشتر فولاد منجر خواهد شد.

همچنین قیمت فولاد در منطقه CIS که طبق شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد مبنای قیمت‌های فولاد در بورس کالای ایران است، در مدت اخیر افزایشی بوده است. آخرین قیمت اسلب صادراتی CIS در بنادر دریای سیاه، در هفته جاری ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر تن بوده است. قیمت بیلت صادراتی CIS نیز با رشد بیش از ۶ درصدی به ۵۷۸ دلار به ازای هر تن رسیده است. آخرین قیمت میلگرد صادراتی CIS نیز ۶۳۰ تا ۶۵۰ دلار به ازای هر تن است.