تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 21 آبان 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 21 آبان 1400

1400/08/26
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۲۱ آبان، شاهد ثبات توأم با افزایش جزئی نرخ‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۳۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۶۵۸۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۶۰۵۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۴۸۵ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۷۷۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۹.۵ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۶۸۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۶۰۰۴ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱۲ آبان، کاهش ۹۹ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۰.۶ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۹۰۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۵۱۵۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۱ آبان، ۴۶ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۳۲ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۴ آبان ۵.۹ درصد بود، در هفته گذشته به ۵.۶ درصد رسید. این مارجین قیمتی به هیچ‌وجه برای تولیدکنندگان میلگرد رضایت‌بخش نیست و کفاف هزینه‌های حمل و تولید را نمی‌دهد و پیش‌بینی می‌شود در میان‌مدت شاهد افزایش آن باشیم. هفته گذشته در بورس کالا، ۶۲.۵ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۶۴ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت.

در هفته گذشته در بازارهای جهانی فولاد شاهد کاهش تقریباً یکدست قیمت‌ها بودیم. قیمت انواع محصولات فولادی در بازارهای مختلف کاهش یافت. قیمت سنگ آهن نیز در هفته گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرد و قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به ۸۹.۶۹ دلار به ازای هر تن در چین رسید. قیمت سنگ آهن در ماه می امسال حتی تا ۲۳۰ دلار به ازای هر تن بالا رفته بود و سنگ آهن بزرگ‌ترین قربانی سیاست دولت چین برای کاهش تولید فولاد بوده است. برخی کوره‌های بلند در شمال چین به دلیل پایین آمدن حاشیه سود کارخانجات فولادی، تولید خود را متوقف کرده و وارد دوره تعمیرات و نگهداری شده‌اند.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۵.۹۳ درصد کاهش یافت و به ۵۷۵ تا ۶۱۵ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ۱.۱۶ درصد کاهش یافت و به ۶۴۰ دلار به ازای هر تن رسید.

در هفته گذشته شاهد افزایش ۶۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۷۷۰۰ تومان به ۲۸۳۰۰ تومان رسید. دلار در هفته پیش از کانال تعادلی چندماهه خود یعنی کانال ۲۷۰۰۰ تومانی خارج شد. باید دید آیا خبرهایی که از مذاکرات برجامی و آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شدن ایران به گوش می‌رسد، می‌تواند به ثبات نرخ ارز منجر شود یا خیر. 

برای باز داخلی فولاد پیش‌بینی می‌کنیم که شاهد افزایش نرخ‌ها در هفته پیش رو نباشیم؛ مگر این‌که بورس کالا باز هم، خلاف روند بازارهای جهانی، نسبت به افزایش قیمت پایه شمش فولادی مبادرت ورزد. قیمت شمش فولادی در بازارهای جهانی کاهش قابل توجهی یافته و انتظار می‌رود که در هفته پیش رو شاهد کاهش قیمت پایه شمش باشیم. البته برخلاف انتظارات، در هفته گذشته قیمت تمام‌شده آهن اسفنجی به دلایل نامعلومی در بورس کالا به بیش از ۱۰۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید و این امر مانع از کاهشی شدن قیمت‌ها بازار فولاد شد. افزایش نرخ دلار نیز یکی دیگر از دلایلی بود که مانع از افت قیمت‌ها در هفته گذشته شد. در هفته پیش رو، کاهش یا ثبات نرخ ارز و کاهش قیمت پایه شمش می‌تواند منجر به افت قیمت‌ها در بازار فولاد شود. از هفته آینده، عرضه‌های بلندمدت شمش در بورس کالا در قالب قراردادهای کشف پرمیوم هم آغاز می‌شود و باید دید این عرضه‌ها چه تاثیری بر قیمت‌ها در بازار فولاد خواهد داشت.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید