تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 14 آبان 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 14 آبان 1400

1400/08/26
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۴ آبان، شاهد معکوس شدن روند نرخ‌ها در بازار آهن بودیم و قیمت‌ها پس از دو هفته افزایش قابل توجه، افت نسبی را تجربه کرد. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۶۵۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۶۰۵۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۳۷۵ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۷۴۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۹.۲ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۷۸۲ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۶۱۱۲ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با هفته منتهی به ۷ آبان، افزایش ۱۱۰ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۰.۷ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۹۵۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۵۲۰۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در معاملات هفته منتهی به ۷ آبان، ۴۴۶ تومان به ازای هر کیلو یا ۳.۳ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۷ آبان ۸.۶ درصد بود، در هفته گذشته به ۵.۹ درصد رسید که این میزان برای تولیدکنندگان میلگرد رضایت‌بخش نیست و جبران هزینه‌های آنان را نمی‌کند. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۳ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۵۸ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. در هفته گذشته خصوصاً تقاضا برای میلگرد در بورس کالا کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش رو تقاضا برای شمش در بورس کالا کاهش محسوسی را تجربه کند.

در هفته گذشته در بازارهای جهانی فولاد مهم‌ترین اتفاقات با محوریت چین روی داد: قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین کاهش یافت و حتی به پایین‌ترین میزان در ۸ ماه اخیر رسید. قیمت ورق سرد صادراتی چین و میلگرد صادراتی این کشور نیز به ترتیب کاهش ۶ و ۴ درصدی را تجربه کرد. کاهش تقاضا در شرق آسیا و کاهش قیمت قراضه وارداتی ترکیه، کاهش قیمت شمش صادراتی CIS را در هفته گذشته درپی داشت.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۲.۳۲ درصد کاهش یافت و به ۶۲۰ تا ۶۴۵ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ۱.۹۳ درصد کاهش یافت و به ۶۴۰ تا ۶۵۵ دلار به ازای هر تن بود.

در هفته گذشته شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۷۶۰۰ تومان به ۲۷۷۰۰ تومان رسید. 

همان‌طور که هفته گذشته پیش‌بینی کرده بودیم پس از دو هفته رشد محسوس قیمت‌ها، شاهد ثبات در بازار فولاد توأم با برخی نوسانات جزئی بودیم. برای هفته پیش رو، با توجه تقاضای ضعیف برای میلگرد در بورس کالا و کاهش مارجین قیمتی میلگرد و شمش، پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضا برای شمش در عرضه‌های بورسی کاهش یابد، مگر اینکه شاهد کاهش محسوس قیمت پایه شمش باشیم. در هر صورت قیمت‌های پایه شمش روند بازار آهن را تعیین می‌کند. قیمت جهانی شمش در هفته گذشته کاهش یافته و مشتریان از قیمت‌های پایه میلگرد در بورس کالا استقبال نکردند. در چنین وضعیتی دو سناریو محتمل است: یا قیمت شمش و محصولات فولادی با هدف جذب تقاضا اندکی کاهش می‌یابد یا این‌که باید موقتاً شاهد رکود بیشتر تقاضا در بازار باشیم. البته به لحاظ فصلی نیز سرد شدن هوا و آغاز بارش‌ها تأثیر کاهشی بر تقاضا در بازار آهن خواهد داشت.


نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید