تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 30 مهر 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 30 مهر 1400

1400/08/26
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۳۰ مهر، شاهد افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۳.۹ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۶۰۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۶۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۵۰۰ به ازای هر کیلو رسید.

در مهرماه سال جاری قیمت میلگرد در بازار، ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۴.۶ درصد افزایش یافت.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۲۴۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۵.۳ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۲۲۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۴۹۹ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۲۱ مهرماه، افزایش ۳۹۴ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۲.۸ درصد را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۰۷۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۲۴۹ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در عرضه ۲۰ مهر، ۱۳۴ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۰۳ درصد افزایش یافت.  

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۳ مهر ۶.۸ درصد بود، در هفته گذشته به ۸.۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۷۶ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۷۵ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. در هفته گذشته در بورس کالا تقاضا برای میلگرد و شمش احیاء شد و شاهد افزایش اقبال مشتریان به عرضه‌های بورسی بودیم. 

در هفته گذشته در بازارهای جهانی فولاد عمدتاً شاهد افزایش قیمت خصوصا در حوزه مقاطع طویل و شمش فولادی بودیم. قیمت شمش فولادی منطقه CIS که تا همین دو هفته پیش ۶۰۰ دلار به ازای هر تن بود در پایان هفته گذشته به ۶۷۱ دلار در هر تن رسید و قیمت میلگرد صادراتی این منطقه نیز با افزایش ۳.۶۵ درصدی به ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن رسید. پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی بر روی قیمت محصولات فولادی در داخل کشور تأثیر بگذارد. افزایش بهای انرژی در اکثر نقاط دنیا و رالی صعودی قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها، ممکن است زمینه‌ساز یک موج صعودی قیمت محصولات فولادی در دنیا شود.    

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۰.۹۷ درصد افزایش یافت و به ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هفته گذشته ثابت و ۶۵۸.۵ تا ۶۶۲ دلار به ازای هر تن بود.

در هفته گذشته شاهد افزایش ۲۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۷۱۵۰ تومان به ۲۷۴۰۰ تومان رسید. در دو هفته اخیر عمدتاً کانال ۲۷۰۰۰ تومانی، کانال تعادلی نرخ در بازار آزاد بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که در بازار داخلی فولاد در هفته پیش رو بیشتر شاهد ثبات قیمت‌های فعلی توأم با برخی نوسانات محدود باشیم. حجم مناسب تقاضا برای میلگرد و شمش در بورس کالا در کنار افزایش قیمت‌های جهانی، احتمالاً باعث افزایش قیمت‌های پایه عرضه در بورس کالا خواهد شد و این امر تأثیر خود را در بازار آهن نمایان خواهد ساخت. معاملات هفته گذشته میلگرد در بورس کالا و تقاضای قابل توجه، به نوعی تأیید قیمت‌های موجود در بازار بود. افزایش قیمت قراضه مورد مصرف واحدهای شمش القایی می‌تواند یکی از محرک‌های افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد در ماه‌های پیش رو باشد. قیمت‌های جهانی نیز که بار دیگر صعودی شده یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار داخلی است. در کنار همه این‌ها وزارت صمت و بورس کالا قرار است در شیوه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا تغییراتی دهند و بنا به شنیده‌ها بخشی از معاملات در قالب قراردادهای طولانی مدت ۶ و ۱۲ ماهه و در قالب معاملات کشف پرمیوم صورت خواهد گرفت. این مورد اخیر نیز یکی از عوامل موثر بر بازار فولاد است و باید منتظر ارائه جزئیات بیشتر در مورد آن ماند.  



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید