تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 5 آذر 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 5 آذر 1400

1400/09/06
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۵ آذر، برای دومین هفته متوالی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۱۸۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۱ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۶۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۸۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۹۸۵ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته هم قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۴۴۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۶.۹ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته،معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون تومان ۱۴۴۴۸ به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۷۴۸ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۲۶ آبان، کاهش ۲۵۴ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۱.۷۲ درصدی را تجربه کرد. 

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۲۰۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۳۹۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در عرضه ۲۵ آبان، ۴۷۷ تومان به ازای هر کیلو یا ۳.۴۸ درصد کاهش یافت.  

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۸ آبان ۷.۴ درصد بود، در هفته گذشته به ۹.۴ درصد رسید. در دو هفته اخیر، شاهد بهبود مارجین قیمتی میلگرد و شمش در بورس کالا بوده‌ایم که تحول مثبتی برای تولیدکنندگان مقاطع طویل محسوب می‌شود. هفته گذشته در بورس کالا، ۴۵ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۶۶ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت.

در بازارهای جهانی فولاد هنوز روند نزولی قیمت‌ها متوقف نشده است و خصوصاً بازار محصولات فولادی تحت تأثیر سیاست‌های چین برای مهار قیمت‌ها است. قیمت ورق سرد صادراتی چین در هفته گذشته ۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن بود، در حالی که در ماه گذشته میلادی میانگین قیمت ورق سرد صادراتی چین بالاتر از ۱۰۰۰ دلار به ازای هر تن بود. به همین نحو، در هفته گذشته قیمت ورق گرم صادراتی چین ۷۸۵ دلار به ازای هر تن بود، در حالی که میانگین قیمت ورق گرم صادراتی این کشور در ماه اکتبر ۹۰۶ دلار به ازای هر تن بوده است. چون سیاست‌های کنترلی چین تداوم دارد، پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه مدت شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازارهای جهانی نخواهیم بود. 

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۰.۴۳ درصد افزایش یافت و به ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ۷.۱۴ درصد کاهش یافت و به ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار به ازای هر تن رسید.

در هفته گذشته شاهد افزایش ۹۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۸۲۰۰ تومان به ۲۹۱۰۰ تومان رسید.  

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌کنیم که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی در قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات جزئی باشیم. قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا رو به کاهش گذاشته و قیمت‌ها در بازار جهانی نیز نزولی است و تقاضا در بازار داخلی نیز آنچنان بالا نیست که در کوتاه مدت شاهد جهش قیمت‌ها در بازار آهن باشیم. اما در میان مدت، عوامل دیگری نیز وجود دارد که چندان به نفع ثبات در بازار فولاد نیست: قیمت ارز در بازار آزاد صعودی شده و انتظار می‌رود قیمت دلار نیمایی در جهت کاهش گپ قیمتی با ارز آزاد، افزایش یابد. فعلا راه بازار آهن و بازار ارز از هم جدا شده اما این دو بازار در میان مدت احتمالاً دوباره همگرا خواهند شد. به جز افزایش قیمت دلار، کمبود گاز و قطع گاز صنایع در آذر و دی می‌تواند تهدیدکننده ثبات بازارهایی همچون آهن و سیمان باشد.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید