تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 10 دی 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 10 دی 1400

1400/10/11
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۰ دی، باز هم شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۲۹۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۴۶۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۵۷۵۰ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۳۴۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۴۷۱۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱ دی، کاهش ۲۸۵ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۰۶ درصدی را تجربه کرد. 

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۲۴۸۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۳۶۱۰ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در عرضه ۳۰ آذر، ۱۰۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۸۱ درصد کاهش یافت. 

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۳ دی ۹.۵ درصد بود، در هفته گذشته به ۸.۱ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۲ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۵۷ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود که با تقاضای بی‌رمق برای میلگرد در بورس کالا و وضعیت صبر و انتظار حاکم بر بازار فولاد، در هفته پیش رو نیز مثل هفته‌های اخیر شاهد کاهش قیمت میلگرد در معاملات بورس کالا باشیم؛ مگر این‌که بورس کالا در فرمول تعیین قیمت پایه تغییراتی ایجاد کند.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۱ درصد افزایش یافت و به ۵۴۳ تا ۵۵۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ثابت و ۵۶۸ دلار به ازای هر تن بود.

در هفته گذشته شاهد کاهش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۰۲۰۰ تومان به ۲۹۹۰۰ تومان رسید. قیمت فروش دلار در سامانه نیما هم هفته گذشته وارد کانال ۲۴۸۰۰ تومانی رسید و پیش‌بینی می‌شود همچنان به‌صورت مدیریت‌شده، نرخ ارز نیمایی به روند صعودی خود ادامه دهد.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌کنیم که همچنان ضعف تقاضا و نبود عطش خرید در بازار، در کوتاه مدت به قیمت‌ها فشار وارد کند. خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار فولاد و انتظار فعالان بازار برای تعیین تکلیف مذاکرات احیای برجام، عامل اصلی موج نزولی قیمت‌ها در بازار است. اما از نقطه‌نظر مولفه‌های بنیادی، قیمت‌های فعلی در بازار فولاد ارزنده و حتی دارای حباب منفی هستند. برخی تولیدکنندگان شمش فولادی با قیمت‌های فعلی در زیان قرار دارند و قیمت شمش و مقاطع طویل، در مقایسه با قیمت قراضه آهن و آهن اسفنجی، ارزنده محسوب می‌شود. با این وجود، محرک بازار فولاد در حال حاضر نه این ارزندگی با احتساب مولفه‌های بنیادی، بلکه عدم انگیزه مشتریان برای خرید است. اگر بورس کالا بخواهد قیمت پایه شمش و مقاطع طویل را بر اساس حجم معامله شرکت‌ها، در بازه منفی و مثبت ۳ درصد قیمت‌های میانگین موزون هفته پیش تعیین کند، چون حجم معاملات پایین بوده، این رویه به خودی خود، نزول بیشتر قیمت‌ها در بازار فولاد را درپی خواهد داشت. باید دید آیا کاهش شدید قیمت‌ها در هفته‌های اخیر بورس کالا را به تجدیدنظر در فرمول خود واخواهد داشت یا خیر؟



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید