تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 17 دی 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 17 دی 1400

1400/10/18
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۷ دی، در مجموع شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط به‌صورت بسیار جزئی و حدود ۵ تومان به ازای هر کیلو کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۱۴۵ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۴۷۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۵۷۵۰ به ازای هر کیلو رسید. علی‌رغم مقاومت قیمت میلگرد در بازار در برابر کاهش قیمت، در هفته گذشته در بورس کالا باز هم شاهد کاهش قیمت میلگرد بودیم.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۳۴۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۳۹۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۴۵۹۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۸ دی، کاهش ۱۱۰ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۸۱ درصدی را تجربه کرد. 

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۲۵۴۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۳۶۶۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در عرضه ۷ دی، ۵۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۴۲ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۰ دی ۸.۱ درصد بود، در هفته گذشته به ۶.۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۴۷ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۸۰ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. در هفته گذشته، تقاضا برای میلگرد و شمش در بورس کالا نسبت به هفته‌های اخیر بهبود نسبی را تجربه کرد. با این وجود، مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش عملاً وارد منطقه هشدار شد و مارجین هفته گذشته برای تولیدکنندگان میلگرد راضی‌کننده نیست و تولیدکنندگان شمش القایی نیز همچنان در زیان قرار دارند. 

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ثابت و ۵۴۳ تا ۵۵۰ دلار به ازای هر تن بود. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ثابت و ۵۶۸ دلار به ازای هر تن بود.

در هفته گذشته شاهد کاهش ۱۱۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۹۹۰۰ تومان به ۲۸۸۰۰ تومان رسید. پالس‌های مثبت از مذاکرات احیای برجام در وین باعث این کاهش قیمت در بازار آزاد ارز بود. اما قیمت فروش دلار در سامانه نیما هفته گذشته افزایش یافت و وارد کانال ۲۵۰۰۰ تومانی شد. همچنان پیش‌بینی می‌شود که به‌صورت مدیریت‌شده، نرخ ارز نیمایی به روند صعودی خود ادامه دهد.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌کنیم که موقتاً مسیر قیمت شمش و مقاطع فولادی از هم جدا شود. هفته گذشته در بورس کالا، قیمت شمش افزایش و قیمت میلگرد کاهش یافت. در هفته پیش رو نیز احتمال این که در بورس کالا قیمت شمش به‌صورت جزئی افزایش یابد و قیمت میلگرد به‌صورت جزئی کاهش یابد، وجود دارد. در بازار آهن نیز احتمالاً شاهد ثبات نسبی قیمت میلگرد توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ خواهیم بود. تقاضا در بازار مقاطع فولادی همچنان ضعیف است و در نبود تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار آهن، محرک بزرگی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. البته قیمت ارز نیمایی افزایش یافته که در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت صبر و انتظار گره خورده به مذاکرات برجامی، مانع از اثرگذاری نرخ ارز نیمایی بر قیمت‌های بازار آهن شود. در بلندمدت اما قیمت آهن اسفنجی و قراضه آهن با قیمت شمش همخوانی ندارد و اگر قیمت این دو ماده اولیه همچنان در برابر کاهش مقاومت کند، شاهد افزایش قیمت شمش و به‌تبع آن افزایش نرخ محصولات فولادی خواهیم بود.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید