تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 29 بهمن 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 29 بهمن 1400

1400/11/30
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۲۹ بهمن، شاهد رشد قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۳۶۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۲.۳ درصد، افزایش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۸۴۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۴۵۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۵۵۰ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۰۳۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۳.۷ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۱۸۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۴۵۹ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۲۰ بهمن، افزایش ۲۰۷ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۴۸ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۰۷۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۲۵۰ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۹ بهمن، ۱۷۱ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۳۲ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۲ بهمن ۸.۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۸.۵ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۴۸ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۹۸ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش نرخ جهانی شمش و مشکلاتی که ممکن است به دلیل کمبود برق در بهار و تابستان آینده برای تولید و تأمین شمش ایجاد شود، در هفته پیش رو نیز شاهد تقاضای بالا برای خرید شمش در بورس کالا باشیم.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۲.۲۹ درصد افزایش یافت و به ۶۰۲ تا ۶۰۵ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته با رشد ۱.۶۵ درصدی به ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار به ازای هر تن رسید.

در هفته گذشته شاهد کاهش ۳۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۶۵۰۰ تومان به ۲۶۱۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۴۰۹۹ تومان بوده است.

هفته گذشته برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی کرده بودیم که "علی‌رغم تقاضای مصرفی ضعیف برای مقاطع و افت نسبی نرخ ارز و همین‌طور وضعیت صبر و انتظار گره خورده به مذاکرات احیای برجام، شاهد رشد نسبی قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود". این پیش‌بینی عینا محقق شد. برای هفته پیش رو پیش‌بینی می‌کنیم که با توجه به افزایش نرخ شمش در بازار جهانی، قیمت شمش در بورس کالا باز هم افزایش یابد و معاملات شمش در بورس کالا تأثیر خود را بر بازار آهن و قیمت مقاطع خواهد داشت. احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار آهن فعلاً با توجه به روند قیمتی شمش اندک است؛ البته تقاضای مصرفی برای مقاطع، همچنان پایین است و با توجه به این که هنوز خبری از آغاز ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیست، به احتمال قوی همچنان در کوتاه مدت این تقاضای مصرفی پایین ادامه‌دار باشد.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید