تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 13 اسفند 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 13 اسفند 1400

1400/12/14
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۳ اسفند، شاهد افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۱.۹ درصد، افزایش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۶۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۶۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۹۷۵ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۲۹۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۵.۷ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۳۵۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۶۴۹ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۴ اسفند، افزایش ۱۱۵ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۸ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۲۸۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۴۸۳ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۳ اسفند، ۶۵ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۴۸ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۶ اسفند ۶.۷ درصد بود، در هفته گذشته به ۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۴۳ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۴۵ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. طبق ابلاغیه بورس کالا که هفته گذشته صادر شد، از هفته پیش رو حداقل قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس کالا، ۸ درصد بالاتر از قیمت کشف‌شده شمش بلوم در هفته قبل خواهد بود. صدور این ابلاغیه، دلیل اصلی رشد قیمت مقاطع در بازار در هفته گذشته بود.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۱.۹۵ درصد افزایش یافت و به ۶۰۰ تا ۶۰۳ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ۵.۶۹ درصد رشد کرد و به ۶۵۰ دلار به ازای هر تن رسید.

در هفته گذشته شاهد کاهش ۲۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۶۳۰۰ تومان به ۲۶۰۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۴۱۷۴ تومان بوده است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در صورت ثبات نرخ ارز در هفته پیش رو شاهد افزایش بیشتر نرخ‌ها در بازار فولاد باشیم. جنگ روسیه و اوکراین، قیمتها در بازارهای مختلف را به شدت بالا برده و انتظار افزایش بیشتر قیمتها در بازار جهانی فولاد می‌رود. نرخ شمش صادراتی ترکیه هفته گذشته با رشد قابل توجه به ۷۹۰ تا ۸۲۰ دلار در هر تن رسید، در یک ماه گذشته این نرخ ۶۹۷ تا ۷۱۱ دلار در هر تن بوده است. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه هم هفته گذشته به ۸۳۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن رسید در حالی که این نرخ در یک ماه گذشته ۷۴۰ تا ۷۵۲ دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود شمش فولادی صادراتی ایران نیز رشد قیمت بیشتری را تجربه کند و تقاضای صادراتی بیشتری برای شمش و مقاطع صادراتی ایران ایجاد شود. این امر قیمتها در بازار فولاد کشور را بالا می‌برد. البته یک عامل بسیار تأثیرگذار دیگر در بازار فولاد ایران، نتیجه مذاکرات احیای برجام در وین است که انتظار می‌رود بزودی مشخص شود. جمع دو عامل افزایش قیمت فولاد صادراتی و سرنوشت احیای برجام، روند قیمتها در بازار فولاد را مشخص می‌کند. عامل اول تکلیف آن مشخص است و به دلیل جنگ روسیه و اوکراین افزایش قیمتهای صادراتی قطعی است و برای قطعی شدن سرنوشت عامل دوم به نظر باید اندکی منتظر ماند.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید