تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 20 اسفند 1400

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 20 اسفند 1400

1400/12/21
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۲۰ اسفند، شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۱۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۷.۱ درصد، افزایش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۷۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۶۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۷۵۵ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۴۴۴۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳۴.۷ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۵۱۹۶ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۶۵۶۳ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱۱ اسفند، افزایش ۸۳۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۵.۸۴ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۲۰۲ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۵۴۸۰ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۹ اسفند، ۹۱۵ تومان به ازای هر کیلو یا ۶.۹ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۳ اسفند ۸ درصد بود، در هفته گذشته به ۷ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۹۸ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۸۳ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. #پیش_بینی می‌شود در هفته پیش رو نیز مثل هفته گذشته شاهد معاملاتی داغی در بورس کالا برای خرید شمش و مقاطع باشیم.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۱۴.۷۱ درصد افزایش یافت و به ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ۱۵.۳۸ درصد رشد کرد و به ۷۵۰ دلار به ازای هر تن رسید. جنگ روسیه و اوکراین جهش شدید قیمتهای شمش و تختال صادراتی را درپی داشته است.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۶۰۵۰ تومان به ۲۶۲۰۰ تومان در پایان هفته رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۳۷۰۹ تومان بوده است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که همچنان شاهد افزایش بیشتر قیمتها باشیم. جنگ روسیه و اوکراین، قیمت شمش صادراتی ایران را شدیدا افزایش داده و حتی آن را بنا به گزارش متال بولتن به ۷۰۰ دلار رسانده است. نرخ شمش صادراتی ترکیه نیز حتی تا ۹۵۰ دلار در هر تن بالا رفته است. افزایش شدید قیمت صادراتی، باعث رشد قیمتها در بورس کالا و افزایش رقابت خواهد شد و این امر به بازار آهن نیز به سرعت منتقل می‌شود. البته فاطمی امین وزیر صمت انتهای هفته گذشته از وضع عوارض بر صادرات فولاد خبر داد. وی گفت: "اگرچه در روزهای اخیر به لحاظ درگیری‌های روسیه با اوکراین، قیمت مواد اولیه افزایش یافته که سبب افزایش نرخ میلگرد شده، اما راه‌حل کنترل قیمت میلگرد، اعمال عوارض بر صادرات است؛ مراحل آن در ستاد تنظیم بازار به پایان رسیده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد که به مرور به رفع التهاب بازار میلگرد منجر می‌شود". به نظر می‌رسد اثرگذاری سیاست وضع عوارض همانطور که وزیر صمت هم گفته تدریجی و زمانبر خواهد بود. با افزایش شدید قیمتهای صادراتی و ابهام‌هایی که همچنان در مورد احیای برجام وجود دارد، انتظار می‌رود که در هفته آینده نیز شاهد رشد قیمتها در بازار فولاد باشیم.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید