تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 19 فروردین 1401

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 19 فروردین 1401

1401/01/20
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۹ فروردین، در حالی بازار آهن فعالیت کامل خود را در سال جدید از سر گرفت که پیش از آن در هفته نیمه‌تعطیل منتهی به ۱۲ فروردین، شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها در این بازار بودیم. با این پیش‌زمینه، در ابتدای هفته گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و در انتهای هفته، شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) در انتهای هفته گذشته به‌طور میانگین به حدود ۱۸۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید؛ در حالی که در ابتدای هفته این قیمت ۱۸۳۵۰ تومان به ازای هر کیلو بود. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۷۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۸۷۴۵ به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۶۴۷۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۷۹۵۷ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱۰ فروردین ۱۴۰۱، افزایش ۲۷۳ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۶۸ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۵۲۵۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۶۶۲۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۹ فروردین، ۲۳۶ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۵۷ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۲ فروردین ۷.۹ درصد بود، در هفته گذشته به ۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۴ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۳۲ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود علی‌رغم عواملی که همگی به نفع افزایش قیمت‌ها در بازار آهن هستند، به دلیل ضعف تقاضای مصرفی، در هفته پیش رو نیز مثل هفته گذشته شاهد تقاضای بالایی در بورس کالا برای خرید شمش و مقاطع نباشیم.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۳.۴۵ درصد افزایش یافت و به ۷۱۰ تا ۷۳۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ۰.۶۲ درصد رشد کرد و به ۷۶۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن رسید.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۸۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۶۸۰۰ تومان به ۲۷۶۰۰ تومان در پایان هفته رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۴۶۱۳ تومان بوده است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در میان مدت شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و در کوتاه مدت نیز فضای چندانی برای افت قیمت‌ها وجود نداشته باشد، اگرچه احتمالاً شاهد ضعف تقاضا در بازار خواهیم بود و به نوعی بازار فولاد درگیر یک رکود تورمی خواهد شد. قیمت‌های صادراتی شدیدا در جهت افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی عمل می‌کند و از هم‌اکنون این زمزمه به گوش می‌رسد که ممکن است از اردیبهشت ماه، مصرف برق توسط صنایع انرژی‌بر محدود شود. این دو عامل، محرک افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد خواهد بود و مضافاً اینکه هنوز هیچ نشانه‌ای از کاهش قیمت ارز نیمایی نیز در دست نیست. علاوه بر این، خبرهایی مبنی بر افزایش قریب‌الوقوع کرایه حمل بار هم به گوش می‌رسد. البته همان‌طور که گفتیم در کوتاه مدت، ضعف تقاضای مصرفی ممکن است کاهش معاملات در بازار و همین‌طور بورس کالا را درپی داشته باشد. سیاست وزارت صمت برای مدیریت بازار، وضع عوارض بر صادرات فولاد است که این عوارض به‌صورت پلکانی با افزایش قیمت‌های صادراتی، افزایش خواهد یافت. البته این سیاست هنوز نهایی نشده و مشخص نیست که به چه صورت بر بازار داخلی فولاد تأثیر خواهد گذاشت.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید