تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 26 فروردین 1401

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 26 فروردین 1401

1401/01/27
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۲۶ فروردین، شاهد کاهش جزئی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۸۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۴ درصد، کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۸۰۸۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۷۵۵۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۸۷۹۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۵۳۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۶۴۷۱ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۷۹۵۳ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱۷ فروردین، کاهش ۴ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۰۲ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۵۴۸۲ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۶۸۷۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۶ فروردین، ۲۲۹ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۵۰ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۹ فروردین ۸ درصد بود، در هفته گذشته به ۶.۴ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۴ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۱۹ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم در هفته گذشته شاهد تقاضای ضعیف برای خرید مقاطع و شمش در بورس کالا بودیم. در حال حاضر، قیمت پایه شمش و مقاطع در بورس کالا بر اساس بازه صفر تا مثبت ۳ درصد قیمت کشف‌شده هفته قبل اعلام می‌شود و اگر این فرمول تغییر نکند و قیمت پایه عرضه‌ها کاهش نیابد، پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو نیز شاهد تقاضای پایین برای خرید شمش و مقاطع باشیم.

به گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۴.۳۷ درصد کاهش یافت و به ۶۸۲ تا ۶۹۵ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته، ثابت و ۷۶۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن بود.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۷۶۰۰ تومان به ۲۷۵۰۰ تومان در پایان هفته رسید. در اواسط هفته گذشته نرخ دلار حتی تا کانال ۲۸۲۰۰ تومانی هم بالا رفت که سپس در ادامه با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به برخی گشایش‌های ارزی، شاهد کاهش این نرخ بودیم. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۴۶۵۱ تومان بوده است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو بیشتر شاهد ثبات قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ باشیم. وزارت صمت هفته گذشته درصد عوارض پلکانی مربوط به صادرات مواد معدنی و کالاهای صنایع معدنی را اعلام کرد. طبق ابلاغیه وزارت صمت از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ابتدای خرداد امسال، صادرات طیف وسیعی از کالاها مشمول عوارض خواهد بود. طبق جدول اعلامی، تعرفه صادرات شمش بیلت ۱۷ درصد، تختال ۲۲ درصد، میلگرد و تیرآهن ۸ درصد، ورق گرم و سرد ۸ درصد، نبشی و ناودانی ۵ درصد و ورق گالوانیزه ۵ درصد تعیین شده است. در صورتی که نرخ دلار جهش قابل توجهی نداشته باشد، انتظار می‌رود که عوارض صادراتی به مانعی در برابر افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد در کوتاه مدت تبدیل شود. البته دوره این عوارض در پایان اردیبهشت خاتمه می‌یابد و در ابتدای خرداد مجدداً باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. شاید اوایل خرداد با خاتمه دوره عوارض صادراتی و شروع احتمالی محدودیت‌های مصرف برق توسط صنایع، شاهد رشد قیمت‌ها در بازار فولاد باشیم. در کوتاه مدت، یعنی در هفته‌های پیش‌رو، با توجه به کاهش قیمت شمش صادراتی و کاهش حجم معاملات در بورس کالا، این احتمال وجود دارد که فرمول قیمت پایه شمش و مقاطع بار دیگر تغییر کند و فضا برای کاهش قیمت پایه در بورس کالا مهیا شود.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید