تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 9 اردیبهشت 1401

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 9 اردیبهشت 1401

1401/02/10
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۹ اردیبهشت، عمدتاً شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌صورت بسیار جزئی و به‌طور متوسط حدود ۱۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۰۶ درصد، کاهش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۷۸۶۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۷۳۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۸۷۹۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۱۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۶۲۷۸ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۷۷۴۳ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۳۱ فروردین، افزایش ۳۳ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۲ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۵۳۹۸ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۶۷۸۴ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۳۰ فروردین، ۶۸ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۴۳ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲ اردیبهشت ۵ درصد بود، در هفته گذشته به ۵.۷ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۰ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۱۸ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. بسته بودن بخش منفی دامنه نوسان قیمت‌های پایه، وضعیت صبر و انتظار در بین فعالان بازار آهن و افزایش تردیدها و سردرگمی‌ها در بازار در پی بخشنامه وضع عوارض بر صادرات فولاد و اصلاحیه‌های متعدد این بخشنامه باعث شد تا در هفته‌های اخیر شاهد تقاضای پایین و رکود معاملات بورس کالا باشیم. پیش‌بینی می‌شود که به تدریج در هفته‌های پیش رو و با نزدیک شدن به پایان اردیبهشت، مولفه‌های تأثیرگذار بر بازار آهن برای فعالان این بازار وضوح بیشتری یابد و وضعیت تقاضا در این بازار بهبود یابد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۷۸۰۰ تومان به ۲۸۱۰۰ تومان در پایان هفته رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۵۰۷۳ تومان بوده است و در مجموع در هفته گذشته، نرخ دلار نیمایی ۵۰۲ تومان افزایش یافت. در هفته‌های اخیر شاهد افزایش خزنده نرخ ارز بوده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود به تدریج افزایش نرخ ارز به بازارهای کالایی نیز سرایت کند.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ باشیم. برخی مولفه‌های جدید به تدریج تأثیر خود را در بازار فولاد نشان خواهند داد. کرایه حمل ۳۵ درصد افزایش یافته و شاخص تن کیلومتر از ۳۱۳۶ ریال به ۴۲۳۳ ریال افزایش یافته که این افزایش از ۱۰ اردیبهشت اجرایی می‌شود. افزایش کرایه حمل، مولفه‌ای است که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود. از آن سو، سه مولفه کاهشی در بازار دیده می‌شود: اول؛ در جلسه اخیر مدیریت بازار کالاهای پایه تصمیم قبلی مبنی بر این‌که قیمت پایه میلگرد در بورس کالا، ۱۱ درصد بالاتر قیمت کشف‌شده شمش باشد، لغو شده و به نظر می‌رسد همچنان قیمت‌های پایه میلگرد در بورس کالا، ۸ درصد بالاتر از قیمت کشف‌شده شمش اعلام شود. دوم؛ کارگروه مدیریت بازار به بورس کالا اجازه داده که در صورت عدم تقاضا و معامله، بخش منفی دامنه نوسان قیمت‌های پایه را باز کند. قیمت پایه شمش و مقاطع فولادی پیش از این در بازه صفر تا مثبت ۳ قیمت‌های کشف شده هفته قبل اعلام می‌شد و شاید این فرمول مجدداً به بازه منفی ۳ تا مثبت ۳ بر اساس حجم معاملات تغییر کند. عامل کاهشی سوم، کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد است که بر بازار داخلی تأثیر خواهد گذاشت. هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه زمانی بخش منفی دامنه نوسان قیمت‌های پایه در بورس کالا باز می‌شود و انتظار می‌رود با اجرایی شدن این تصمیم، شاهد کاهش قیمت‌ها در بورس کالا باشیم. البته انتظار می‌رود با آغاز خرداد که موعد تجدیدنظر در بخشنامه عوارض صادراتی است و احتمالا محدودیت‌های مربوط به کمبود برق نیز آغاز خواهد شد، مجدداً شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن باشیم.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید