تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 16 اردیبهشت 1401

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 16 اردیبهشت 1401

1401/02/17
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت، عمدتاً شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته به دلیل تعطیلات عید فطر، تقریباً بازار نیمه‌تعطیل بود. قیمت میلگرد در بازار تقریباً در هفته گذشته ثابت بود و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین حدود ۱۷۸۶۰ تومان به ازای هر کیلو بود. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۷۲۷۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۸۷۹۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۱۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، عرضه مقاطع در بورس کالا صورت نگرفت و عرضه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای روز چهارشنبه هفته گذشته، به شنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت موکول شد. قیمت پایه میلگرد برای عرضه‌های روز ۱۷ اردیبهشت در بازه ۱۵۸۹۰ تا ۱۶۷۶۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده اعلام شده است.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۵۳۵۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۶۷۳۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۶ اردیبهشت، ۴۴ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۲۸ درصد کاهش یافت.

هفته گذشته در بورس کالا، ۱۹ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت و باز هم تقاضا برای شمش پایین بود. پیش‌بینی کرده بودیم که تقاضای پایین در بورس کالا باعث خواهد شد تا بخش منفی دامنه نوسان قیمت‌های پایه در عرضه‌های شمش و مقاطع باز شود. این اتفاق هفته گذشته روی داد و بورس کالا با ابلاغیه‌ای کاهش قیمت‌های پایه عرضه شمش و مقاطع در بورس کالا را مجاز شمرد. با این اقدام، احتمالاً به تدریج در هفته‌های پیش رو شاهد افزایش تقاضا روی تابلوی بورس کالا خواهیم بود.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۸۱۰۰ تومان به ۲۸۴۰۰ تومان در پایان هفته رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۵۱۱۲ تومان بوده است و در مجموع در هفته گذشته، نرخ دلار نیمایی ۳۹ تومان افزایش یافت. در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تدریجی نرخ ارز بوده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود این افزایش، رفته رفته به بازارهای کالاهای غیراساسی نیز سرایت کند. البته موج اصلی تورم فعلاً متوجه بازار کالاهای اساسی است که در نتیجه حذف گام به گام ارز ترجیحی صورت گرفته است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی توأم با تعدیل محدودِ قیمت‌ها به خاطر ضعف موقتی تقاضا باشیم. روش محاسبه قیمت پایه شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا تغییر کرده و از دوشنبه هفته جاری، قیمت پایه شمش بلوم و مقاطع فولادی (میلگرد، تیرآهن و ...) با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی محاسبه و اعمال خواهد شد. با باز شدن بخش منفی دامنه نوسان قیمت‌های پایه، شاهد افزایش تقاضا و تعدیل موقت قیمتها در بورس کالا خواهیم بود، البته با مولفه‌هایی نظیر افزایش تدریجی نرخ ارز و افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل بار انتظار نمی‌رود که میزان تعدیل قیمت‌ها، چشمگیر باشد. هفته گذشته همچنین در خبری عنوان شد که برنامه محدودیت مصرف برق صنایع در فصل گرم امسال، توسط کارگروه وزارت نیرو نهایی شده و این برنامه به زودی به ادارات برق استانها ابلاغ می‌شود. گفته می‌شود که محدودیت مصرف برق برای صنایع فولاد حداکثر ۲۵۰۰ مگاوات است. کمبود برق عاملی است که ظرف ماه‌های پیش رو بر بازار فولاد تأثیر خواهد گذاشت.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید