تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 17 تیر 1401

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به 17 تیر 1401

1401/04/18
منتشر شده توسط : مدیر سایت

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۷ تیر شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۷۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۶۸۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۸۹۳۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۳ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۵۴۸۱ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۶۸۷۴ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۸ تیر ۱۴۰۱، افزایش ۲۴۶ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۶۱ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۹۵۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۵۲۰۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۷ تیر ۱۴۰۱، ۷۶۸ تومان به ازای هر کیلو یا ۵.۸۲ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۰ تیر ۱۵.۵ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۰.۹ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۹۸ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۱۰۰ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود همچنان در کوتاه مدت شاهد تقاضای بالا برای مقاطع و شمش فولادی در عرضه‌های بورس کالا باشیم.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش نسبی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۲۰۵۰ تومان به ۳۱۵۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۶۱۱۲ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۴۵۶ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که جایی برای کاهش قیمتها وجود ندارد و در کوتاه مدت با احتمال قوی شاهد افزایش قیمتها با شیب نه چندان زیاد خواهیم بود. سطح عرضه شمش و مقاطع در بورس کالا به دلیل محدودیتهای برق صنایع چندان بالا نیست و برای این عرضه‌ها، تقاضای قابل توجهی ثبت می‌شود. انتظار می‌رود این عامل افزایش تدریجی قیمتها در بازار فولاد را درپی داشته باشد. البته قیمتها در بازار جهانی فولاد در چند ماه اخیر شدیداً کاهش یافته و این عامل بر قیمتها در بازار داخلی نیز تأثیر گذاشته است. نکته‌ای که وجود دارد این است در بازار داخلی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کاهش بیشتر قیمتها توجیهی ندارد و هرگونه کاهش قیمت احتمالی، گذرا خواهد بود. بنابراین، با روند عرضه‌های نه چندان سنگین در بورس کالا انتظار می‌رود که شاهد افزایش تدریجی نرخ‌ها در بازار فولاد باشیم. در بلندمدت بازار فولاد از ضعف تقاضا در بخش ساخت و ساز رنج می‌برد و اجرایی شدن طرحهای دولت در حوزه نهضت ملی مسکن می‌تواند تقاضای قابل توجهی برای مقاطع فولادی ایجاد کند.



نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید