تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

1402/10/16
منتشر شده توسط : مدیر سایت

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۵ دی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۵ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۳۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۱۹۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۴۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۷.۶ درصد کاهش یافته است.

🔸هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۱۱۸۶ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۳۰۹۲ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۶ دی ۱۴۰۲، کاهش ۹۵ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۴۴ درصدی داشت.


🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۸۷۶۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۰۴۴۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۴ دی ۱۴۰۲، کاهش ۷۸ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۸ دی ۱۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۲.۹ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، حدود ۱۲.۲ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۵۷ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۱۱۵۰ تومانی (معادل ۲.۳ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۰۰۰۰ تومان به ۵۱۱۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۳۹۲۷۰ تومان است.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات باشیم. تقاضای مصرفی در بازار فولاد خصوصاً در بخش مقاطع طویل نظیر میلگرد به شدت ضعیف است و در کنار این، گردش نقدینگی در بازار نیز به حداقل رسیده است. این امر باعث رکود بازار همزمان با محدودیت‌های گاز شده است. البته میزان محدودیت‌های گاز نیز تاکنون کمتر از سال گذشته بوده و کمبودی در بازار در دو بخش شمش و مقاطع طویل فولادی دیده نمی‌شود. در بخش ورق گرم اما بازار با تنگنای عرضه روبرو است و این امر افزایش قیمت ورق گرم را رقم زده است. در اواخر هفته گذشته قیمت‌ها در بازار ارز افزایش یافت؛ به باور ما این افزایش قیمت‌ها در بازار ارز چندان دوام‌دار نخواهد بود اما اگر این پیش‌بینی اشتباه باشد و موج تازه‌ای از افزایش قیمت ارز رقم بخورد، قطعاً قیمت‌ها در بازار فولاد نیز افزایشی خواهد شد. در هفته پیش رو، طبق پیش‌بینی هواشناسی یک موج جدید بارش و کاهش دما وارد کشور خواهد شد و دما در برخی نقاط تا ۱۲ درجه نیز کاهش خواهد یافت. بر این اساس، امکان دارد در هفته‌های پیش‌رو، محدودیت‌های گاز برای صنایع فولاد بیشتر شود و این امر ممکن است به تدریج تأثیر خود را بر قیمت‌های محصولات فولادی نیز بگذارد.

#گزارش_هفتگی
#فراطرح_فولاد