آمادگی شرکت فولاد “فراطرح” برای تامین انواع مقاطع فولادی، مواداولیه مورد نیاز کارخانجات!

آمادگی شرکت فولاد “فراطرح” برای تامین انواع مقاطع فولادی، مواداولیه مورد نیاز کارخانجات!

1402/07/24
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب :

شرکت گسترش خدمات فراطرح فولاد از آمادگی خود برای تامین انواع مقاطع ‌فولادی و مواداولیه مورد نیاز کارخانجات فولاد و نیز طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی مورد استفاده در صنایع‌ مختلف کشور همچون نفت و گاز، سیمان، ساختمان، صنایع معدنی و فلزی همچون ورق‌های فولاد ساختمانی، ورق‌های ضدسایش، ورق‌های استیل، لوله‌های بدون درز، ورق‌های گالوانیزه و دیگر محصولات خبر داد.

مهندس حامد شفیع‌ها، رییس‌ هیات‌مدیره شرکت فراطرح فولاد در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب گفت: شرکت فراطرح فولاد از زمان تاسیس خود در سال ۱۳۷۶، همواره با تامین نیاز مصرف‌کنندگان به انواع محصولات فولادی به ویژه فولادهای خاص، درصدد رفع نیاز آنان بوده و سعی داشته تا با واردات اقلامی نظیر تیرآهن بال‌پهن از کشورهای آلمان و کره‌جنوبی، ناودانی از برخی کشورهای اروپایی، ورق‌های A516 جهت استفاده در مخازن، نبشی‌های سایز بالا و بسیاری از محصولات وارداتی، نیاز کشور به کالاهای یادشده را در طول دهه‌های گذشته مرتفع و نقش خود را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور ایفا نماید.

مهندس شفیع‌ها با اعلام این‌که فراطرح فولاد در سال ۹۸، مجموعا ۳۰۰ هزار تن محصولات فولادی مختلف شامل بیش از ۱۰۰ هزار تن از محصولات ذوب‌آهن اصفهان، به همراه محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان و نیز طیف گسترده‌ای از مقاطع و محصولات وارداتی را به بازار عرضه کرده است، خاطرنشان کرد که برخورداری از شبکه گسترده فروش و توزیع مویرگی در بازار، به معنای توانایی این شرکت در خریداری حجم بالایی از مقاطع و محصولات گوناگون و فروش آنها به‌صورت خرد و تامین آنها برای طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان در صنایع گوناگون است.

وی خاطرنشان کرد ‌که پس از ترسیم چشم‌انداز ۱۴۰۴، با راه‌اندازی کارخانه‌های فولادی و گشایش طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت، شرکت فراطرح فولاد ضمن همراهی با این روند، مشارکت در افزایش تولید داخلی فولاد را در زمره مهم‌ترین اهداف خود قرار داد، ضمن آن‌که در پی افزایش تولید داخلی تیرآهن از سایز ۱۲ تا ۳۰ (که خود نقطه‌عطفی در این زمینه به شمار می‌رود)، سعی شد تا در سبد کالاهای شرکت محصولات وارداتی با محصولات داخلی جایگزین شوند.

وی هم‌چنین افزود: ارتباط سازنده ما با شرکت ذوب‌آهن اصفهان و نیز ایجاد بستری از اعتماد متقابل که ریشه در تجربه و شبکه‌ فروش این شرکت در حوزه گروه‌های جدید کالاهای تولیدی شرکت ذوب‌آهن مانند تیرآهن‌های سایز بالا و تیرآهن بال پهن داشت، موجب برخورداری شرکت از رشدی فزاینده در فروش گردید.

شفیع‌ها هم‌چنین از عقد قرارداد همکاری با شرکت فولاد البرزایرانیان (فایکو) خبر داد و گفت: این کارخانه دارای دو خط مجزای تولید مقاطع و میلگرد با تنوع فراوان محصولات است.

وی تاکید کرد که در پی توافق با شرکت یادشده مقرر شد تا مسئولیت تامین مواداولیه، برنامه‌ریزی تولید، فروش و صادرات انحصاری محصولات این شرکت، برعهده شرکت فراطرح فولاد باشد.

رییس هیأت‌مدیره شرکت فراطرح فولاد سابقه درخشان، تجربیات موفق و انجام به‌موقع تعهدات در چارچوب توافق‌های انجام‌شده را از جمله دلایل انتخاب این شرکت به عنوان شریک تجاری شرکت فولاد البرزایرانیان (فایکو) اعلام کرد و افزود: ما برای ارتقاء‌کیفی محصولات فایکو با تاسیس واحد کیفیت، سعی کرده‌ایم که با کمک به افزایش بهره‌وری تولید کارخانه فایکو، امکان تحقق بخش قابل‌توجهی از ظرفیت یک و نیم میلیون تنی آن را فراهم نماییم.

شرکت فراطرح فولاد در حال‌حاضر قادر است ماهانه ۲۵ هزار تن مقاطع فولادی و ۳۵ هزار تن میلگرد از سایزهای ۱۰ تا ۳۲ (A2, A3 و A4) را تولید کند، این شرکت هم‌چنین توانایی تولید نبشی از سایز ۱۰ تا ۱۵، ناودانی از ۱۴ تا ۲۰ سبک و سنگین و تیرآهن از ۱۴ تا ۳۰ سبک و سنگین و نیز تیرآهن بال‌پهن سایزهای ۱۴ تا ۲۰ را دارد، ضمن آن‌که توان تولید برخی مقاطع سفارشی با استاندارد کشورهای روسیه، انگلستان و آمریکا طبق نیاز مشتری را داراست .

وی با تاکید بر این‌‌که در حال‌‌حاضر تامین مواداولیه (شمش)، برنامه‌ریزی تولید، توزیع و فروش انحصاری محصولات طی قراردادی پنج ساله با شرکت فایکو بر عهده شرکت فراطرح فولاد قرار گرفته، تصریح کرد: توان بالای مالی، شبکه فروش گسترده و سیستماتیک عمل‌کردن مجموعه فراطرح فولاد از جمله دلایل حصول توافق میان این شرکت و شرکت فایکو به‌ شمار می‌رود.

رییس هیأت‌‌مدیره شرکت فراطرح فولاد از ورود این شرکت به حوزه بالادستی زنجیره فولاد و تجارت فرآورده‌های معدنی مانند سنگ‌آهن، گندله و آهن‌اسفنجی خبر داد و افزود: در این راستا این مجموعه با تاسیس “شرکت صنایع معدنی فراطرح” اکنون برنامه‌های خود جهت تحقق این هدف را در چارچوب آن شرکت به پیش می‌برد و هم‌چنین نیم‌نگاهی به ورود به عرصۀ مالکیت معدن و نیز دیگر حوزه‌های مربوطه مانند تاسیس و یا خرید واحدهای ذوب دارد.

شفیع‌ها معضل تامین شمش در ماه‌های اخیر را یکی از سخت‌ترین مشکلات پیش‌روی این مجموعه دانست و گفت: در صورت تامین ساده‌تر شمش به عنوان ماده ‌اولیه، عملا فعالیت این مجموعه و نیز کارخانه فولاد البرز ایرانیان به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و از ظرفیت‌های محقق نشده این واحد تولیدی به واسطه افزایش قابل‌ملاحظه تولید مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط فعلی تامین مواداولیه از طریق بورس، از وضعیت مطلوبی برخوردار است یا خیر، گفت: در حال‌حاضر بخش عمده شمش مورد نیاز ما از طریق بورس‌کالا تامین می‌شود، اما نکته مهم آن است که چگونگی عرضه شمش در بورس‌کالا، تولیدکنندگان مقاطع فولادی را با پاره‌ای از مشکلات روبرو ساخته است.

وی ابطال‌های مکرر معاملات انجام شده در چارچوب بورس‎کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های گذشته و نوسانات نرخ ارز را از جمله مهم‌ترین موانع این بخش از صنعت برشمرد و تاکید کرد که ما موافق الزام ۱۰۰درصدی عرضه و تامین در بورس‌کالا نیستیم و معتقدیم اگر الزام عرضه محصولات نوردی در بورس برداشته شود، توان تولید شرکت‌ها افزایش یافته و فرایند فروش محصولات آنها نیز روند مثبتی را در پیش خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در شرایطی که کارخانجات تولیدکننده شمش همچون تولیدکنندگان فراورده‌های بالادستی زنجیره فولاد، بخش عمده مواداولیه مورد نیاز خود را بر اساس ضرایب قیمتی تعیین شده توسط نهادهای ذی‌ربط دولتی تامین می‌کنند و به نوعی حاشیه سود آنها به واسطه این ضرایب تضمین گردیده، واحدهای نوردی از این امر مستثنی شده و ناگزیرند مواداولیه خود را صرفا در بورس‌کالا تهیه کرده و با وجود خرید مواداولیه خود در این فضای رقابتی، ملزم به  فروش بخش قابل‌توجهی از محصولات خود در بورس‌کالا شوند، بی‌آن‌که از مزایایی که به واسطه تعیین نرخ‌های مصوب نصیب سایر بخش‌های زنجیره می‌شود بهره‌مند شوند.

به اعتقاد شفیع‌ها، این امر با اعلام ممنوعیت فروش هرگونه شمش فولادی خارج از بورس‌کالا در اردیبهشت ماه گذشته، کارخانجات نوردی را در موقعیتی بغرنج قرار داد. هم‌چنین عرضه نامتوازن و دوره‌های طولانی توقف عرضه شمش در بورس‌کالا، به همراه ابطال تعداد قابل‌توجهی از معاملات از سوی وزارت صمت، توان برنامه‌ریزی را از واحدهای تولیدی سلب نموده و ضرر و زیان سنگینی را متوجه آنها می‌سازد، این امر در شرایطی صورت می‌گیرد که با توجه به سیاست‌های مسئولان عالی کشور‌ که همواره جامعه و فعالان اقتصادی را به پیشرفت در مقوله تولید تشویق می‌نمایند، زیبنده نیست.

منبع گفتگو : ماهانه پردازش

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید