تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

1402/12/05
منتشر شده توسط : مدیر سایت

🔸به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۴ اسفند، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۵۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۳۹۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۶۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۸ درصد افزایش یافته است.

🔸هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۳۲۷۸ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۵۳۷۳ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۲۵ بهمن ۱۴۰۲،  افزایش ۴۹۸ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۱۸ درصدی داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۵۹۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۴۴۹ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲۳ بهمن ۱۴۰۲، افزایش ۱۲۵ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۷ بهمن ۱۱.۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۳ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۲ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۹۲ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۱۲۰۰ تومانی (معادل ۲.۱ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۵۷۰۰ تومان به ۵۶۹۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۳۹۸۶۴ تومان است.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد ثبات نسبی توأم با نوسانات نه چندان بزرگ قیمت‌ها خواهیم بود. بازار فولاد همبستگی بالایی با نرخ ارز در بازار آزاد دارد و دلیل افزایش نسبی قیمت‌ها در هفته گذشته نیز رشد نرخ ارز در بازار آزاد بود. تاکنون وعده‌های داده‌شده در مورد مهار نرخ ارز محقق نشده و قیمت محصولات فولادی در بازار، روی نبض بازار ارز نوسان می‌کند. بانک مرکزی با ابزارهای مختلف نرخ سود سپرده‌های بانکی (انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی)، فروش شمش طلا و به زودی فروش سکه طلا در مرکز مبادله‌ی ارز و طلا به دنبال جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و مهار نرخ ارز است.

این سیاست تاکنون به کاهش قیمت ارز و رسیدن آن به سطوح سابق منجر نشده اما باعث تنگنای نقدینگی در بازارهای مختلف از جمله بازار فولاد شده است. به این دلیل، قیمت‌ها در بازار فولاد، به دلیل افزایش نرخ ارز، افزایش یافته اما تقاضا در بازار فولاد به هیچ وضعیت مناسبی ندارد. رکود بخش ساختمان و همچنین نبود تقاضای سرمایه‌ای در بازار فولاد، علت اصلی تقاضای ضعیف در این بازار است.

#گزارش_هفتگی
#فراطرح_فولاد