تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

1402/12/26
منتشر شده توسط : مدیر سایت

🔸به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۲۵ اسفند، شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۷۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۶۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۹۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۰ درصد افزایش یافت. پرونده بازار فولاد در سال ۱۴۰۲، در حالی در حال بسته شدن است که میزان افزایش قیمت محصولات فولادی بسیار کمتر از تورم عمومی کشور بوده است.

🔸هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۴۴۹۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۶۶۹۹ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۶ اسفند ۱۴۰۲،  کاهش ۸۷ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۳۵ درصد داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۸۸۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۷۵۹ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۴ اسفند ۱۴۰۲، کاهش ۲۷۶ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت شمش در آخرین معامله سال ۱۴۰۱، ۱۸۹۷۷ تومان به ازای هر کیلو بود و در پایان امسال، قیمت شمش در بورس کالا ۱۰ درصد نسبت به قیمت پایانی سال گذشته افزایش یافت.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ۱۶.۲ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۷.۳ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۳۴ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۶۱ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۱۴۰۰ تومانی (معادل ۲.۳ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۰۶۰۰ تومان به ۵۹۲۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۰۳۴۹ تومان است.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در کوتاه مدت شاهد حرکت قیمت‌ها روی نبض تحولات بازار ارز خواهیم بود. البته تعطیلات طولانی را در پیش داریم و تا پایان تعطیلات نوروزی، بسیاری از مبادی در بازار فعال نخواهند بود. به جز نرخ ارز، که عاملی تعیین‌کننده در بازار فولاد است، به مرور در کوتاه مدت، عرضه شمش و محصولات فولادی در بازار داخلی افزایش خواهد یافت. علت این امر آن است که محدودیت‌های گاز به طور کامل رفع شده و همه چیز مهیای افزایش تولید صنایع فولاد است. یکی دیگر از عواملی که عرضه در بازار داخلی را افزایش خواهد داد، کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازارهای صادراتی و چشم‌انداز وخیم بازار جهانی فولاد است. ابهام در خصوص نرخ بازگشت ارزهای صادراتی نیز از دیگر عواملی است که در کوتاه مدت باعث تمرکز بیشتر تولیدکنندگان بر بازار داخلی و افزایش عرضه در این بازار خواهد شد. البته همزمان با پایان فصل سرد سال، انتظار داریم تقاضا برای محصولات فولادی نیز به دلیل افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز، به صورت نسبی افزایش یابد.


نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید